بررسی عوامل موثر در ایجاد سازمان های یادگیرنده
مقدمه:
در دنیای پیچیده و متغیر امروز رمزبقای سازمانها، توانایی آنها در کسب
دانش و اطلاعات مورد نیاز میباشد. از طرفی پیچیدگی روزافزون و پویایی محیط
منجر به ایجاد فضای عدم اطمینان و ناپایداری برای سازمانها و گروهها
شدهاست و سازمانها برای حفظ و بقای خود در این شرایط نیازمند توسعه
آگاهیها نسبت به محیط و افزایش دانش سازمانی میباشند. در این فضای
رقابتی و پرتغییر سازمانهایی امکان بقا و رشد را دارند که توانایی یادگیری
سازمانی داشته و بتوانند از تغییر و تحولات محیطی و تجربیات درون سازمانی
و برون سازمانی دانش مورد نیاز سازمانی را فراگرفته و به سازمانهای
یادگیرنده تبدیلشوند.پیتر سنگه معتقد است که در آینده،یا سازمانها
یادگیرنده هستند و یا به تدریج رو به نابودی و زوال پیش خواهند رفت
امروزه دیگر سازمانهای بزرگ و پیچیدهای که دهههای قبل به وجود آمده
بودند، کارساز نیستند و شبیه دایناسورهایی که توان تطبیق خود را با محیط
نداشته و محکوم به فنا شدند، سازمانهای بزرگ با ساختارهای سنتی توان و
انعطاف لازم جهت همسویی با تغییرات محیط پیرامونی به ویژه با توجه به
جهانی شدن را ندارند و برای بقای خود ناچارند یا تغییر ساختار دهند یا خود
را به ابزارهایی مجهز کنند تا توان مقابله با تغییرات جهانی را بدست آورند.
یکی از این ابزارها، ایجاد و نهادینه کردن یادگیری سازمانی است
درحقیقت یادگیری سازمانی تلاشی برای یافتن راههای ایجاد مزیتهای رقابتی
پایدار برای سازمان میباشد و درسازمانهای یادگیرنده کارکنان از
یادگیری مسائل روزمره خارج شده و بیشتر فرا میگیرند که به دانش و توانایی
خود در انجام متناسب کارها بیافزایند. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل
و موانع فراروی یادگیری سازمانی و ایجاد سازمان یادگیرنده در شرکت ملی
پخش فراوردههای نفتی ایران میباشد تا با شناسایی این موانع راهکارهای
مناسبی پیشنهاد نماید.
خلاصه و نتیجه گیری فصل سوم
روش تحقیق در این پژوهش، روش پیمایشی یازمینهیابی است . این روش، به
توضیح دقیق موضوع تحقیق و چگونگی وضع موجود میپردازد و نتایج آن را
کاربردی مینماید .
برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه که رایجترین و متداولترین ابزار در
تحقیق پیمایشی است، استفاده شده و پرسشنامه این تحقیق بر اساس طیف لیکرت
طراحی گردیده است .
پایایی پرسشنامه با استفاده از به دست آوردن ضریب آلفای کرونباخ از طریق رایانه و برنامه SPSSو روایی آن توسط صاحب نظران (اعتبار محتوا) تأیید گردیده است.